Terwijl in april wereldwijd de Maand van de Aarde gevierd wordt, kondigt SodaStream, ‘s werelds grootste bruiswatermerk, met trots innovatieve vooruitgang aan op het gebied van duurzaamheid in al zijn activiteiten. Door middel van strategische partnerschappen en een vastberaden toewijding aan het milieu, blijft SodaStream leidend in het verminderen van de ecologische impact en het bevorderen van een duurzame levensstijl bij consumenten.
Consumenten de mogelijkheid bieden om groener te leven
Duurzaamheid is voor de consument alsmaar belangrijker. Maar liefst 97% van de mensen uit de wens om duurzamer te leven (1). Met minder dan 10% van al het plastic afval dat overal in de wereld wordt gerecycleerd (2), kan de impact van consumentengedrag op het milieu niet worden overschat. Deze cijfers benadrukken het cruciale belang van duurzame alternatieven voor plastic voor eenmalig gebruik, een gevoel dat wordt gedeeld door 75% van de mensen wereldwijd die pleiten voor een volledig verbod op plastic voor eenmalig gebruik (3). Om aan deze vraag te voldoen, biedt SodaStream herbruikbare oplossingen die afval van plastic voor eenmalig gebruik tegengaan. Dit is voor consumenten een tastbare manier om een positieve impact te hebben op de planeet.
Consumentgerichte duurzaamheid
De kern van de duurzame oplossing van SodaStream ligt in de herbruikbare flessen en het gesloten kringloopsysteem van de CO2-cilinders. Door het gebruik van plastic flessen voor eenmalig gebruik te verminderen en een circulair systeem voor CO2-cilinders te implementeren, bevordert SodaStream verantwoorde consumptie en regeneratie in elke productiefase. In 2023 kwam de geconsumeerde hoeveelheid koolzuurhoudende dranken door SodaStream-gebruikers overeen met ongeveer 5,5 miljard plastic flessen voor eenmalig gebruik (4), alleen al door het gebruik van SodaStreams duurzame producten om perfecte bruisende dranken te creëren.
Bovendien zijn alle SodaStream-smaakflessen van 440 ml gemaakt van 100% RPET (5), waardoor consumenten een maximale smaak en minder afval realiseren.
Duurzame initiatieven over de hele lijn
Naast productinnovaties draagt SodaStream duurzaamheid hoog in het vaandel in al zijn bedrijfsactiviteiten. Door middel van partnerships met Enlight Renewable Energy en TerraCycle voorziet SodaStream zijn wereldwijde productielocaties van 100% hernieuwbare energie.
“Bij SodaStream is duurzaamheid niet alleen een doel, het is een verplichting die verweven is in het weefsel van alles wat we doen”, zegt Johan Schepers, General Manager Benelux bij SodaStream. “Nu we de Maand van de Aarde vieren, nodigen we consumenten uit om samen met ons op weg te gaan naar een groenere toekomst, bubbel per bubbel.”
(1) Mintel Global Outlook on Sustainability: Een consumentenonderzoek 2023. Het drie jaar durende trendonderzoek werd uitgevoerd onder 16.000 mensen over de hele wereld.
(2) UNEP
(3) IPSOS 2022
(4) Flessen van 0,5 liter
(5) Uitgezonderd dop en huls
(6) Gebaseerd op verkoop in 2023